MARKKINOINTITEHTÄVÄ
Markkinointi on liiketaloustieteen osa-alue, joka tutkii asiakkaita, kuluttajia, liiketoimintaa ja niiden välisiä suhteita. Organisaation yhtenä toimintona markkinoinnin tarkoitus on edistää
markkinoitavan tuotteen tai palvelun myyntiä. Tyypillisesti markkinointi
on pitkäjännitteistä ja hidasta toimintaa, jonka tulokset näkyvät vasta
pitkän ajan kuluttua; lyhytaikaiset ja näkyvät kampanjat ovat koko
markkinoinnin kentästä vain pieni jäävuoren huippu.
// wikipedia
Suoritan työssäoppimiseni Parturi-kampaamo Clipsissä.
Clipsin asiakaskuntaan/palveluihin kuuluu muun muassa :
- Miesten ja naisten hiusten leikkaukset (ikäjakauma laidasta laitaan)
- Hiusten värjäykset
- Permanentit (vanhemmat naishenkilöt, myös muutama mies)
- Ripsipidennytkset (ikäjakauma noin 17-50)
- Kulmat & ripset / muotoilu / värjäys
-Hiustenpidennykset
-Asiakasillat/"polttariporukat"
-Morsiuspaketit
-Asiakasillat/"polttariporukat"
-Morsiuspaketit
Olen
tällä hetkellä työharjoittelussa paikallisessa Parturi-kampaamo
Clipsissä Mikkelissä, Lähemäellä. Paikka on hyvin rento ja nykyaikainen.
Uudet trendit on otettu huomioon niin sisustuksessa kuin
asiakastöissä.
Huoneisto ja tilat: Tilat ovat melko pienet koska kyse ei olekkaa mistää ketjukampaamosta. Mutta tilat on käytetty hyvin hyödyksi ja niitä voi tarvittaessa muunnella (ripsipaikka). Sisustus on trendikäs ja mukava, siisti sekä jopa hieman kotoisa :) Antaa ammattimaisen kuvan.
Työntekijät: Varsinaisia työntekijöitä on kaksi, omistaja ja vuokratuolilainen. Ihanan rempseitä ja rentoja ihmisiä, hyvällä huumorintajulla varustettuna. Asiakkaat palvellaan ammattitaidolla ja niiden on helppo täten myös tulla takaisin. Myös asiakaskunta on sen mukainen että he odottavat hyvää palvelua mutta rennolla asenteella.
Hinnoittelu: Mielestäni kampaamossa hinta ja laatu kohtaavat hyvin. Palvelut ja tuotteet on hinnoiteltu niin että käteen jää itselle mutta myös niin että asiakas huomaa tuotteen ja palvelun olevan laadukasta ja rahan arvoista.
Palvelut ja tuotteet: Tuotteita löytyy hieman alemman hintaryhmä kin myös kalliimpia. Näin otetaan huomioon kaikenlaiset asiakkaat, ja näin voidaan myös yksilöidä asiakkaalle tarvittavat oikeanlaiset tuotteet.
Markkinointi: Aikaajoin järjestetään kamppiksia, jotka edistävät menekkiä, vaikkakin kauppa käy ilman niitäkin. Jatkuva mainostaminen ja tuotteiden esittely. Julkinen media, some. Osta paketti --> kaupanpäälle jotain.
Sijainti: Ei aivan mikkelin keskustassa, noin 3 kilometriä keskustasta. Paikka sijaitsee vilkkaan ajotien laidassa, ja pihassa on suuri ilmainen parkkialue. Liikenneyhteydet ovat hyvät paikanpäälle. Yritys on myös helppo löytää. Vieressä mainosta antavat myös paikalliset kahvilat.
Ja vaikka kampaamo ei olekkaan aivan keskustan tuntumassa, on niin sanottuja ovelta tulijoita runsaasti, mikä on hyvä.
Palveluprosessi: Asiakkaat palvellaan kukin yksilöllisesti ja keskitytään vain asiakkaaseen. Asiakkaalle prosessoidaan henkilökohtainen suunnitelma, otetaan huomioon mahdolliset allergiat ja muut tekijät. Aikaa asiakkaille varataan työstä riippuen mutta pyritään kuitenkin työskentelemään jouhevasti ilman turhia välejä. Asiakkaille on tarjolla myös kahvia, cappucinoa, lattea, espressoa, kaakaota, teetä ym, keksejä. Jokaisella asiakaspaikalla on myös erilaisia lehtiä, joita asiakas voi lueskella. Monet asiakkaat ovat yllättyneen esimerkiksi monipuolisesta tarjoiluvalikoimasta ja kehuneet sitä. Tälläkin tapaa asiakkaalle jää positiivinen kokemus kampaamosta.
Työntekijät: Varsinaisia työntekijöitä on kaksi, omistaja ja vuokratuolilainen. Ihanan rempseitä ja rentoja ihmisiä, hyvällä huumorintajulla varustettuna. Asiakkaat palvellaan ammattitaidolla ja niiden on helppo täten myös tulla takaisin. Myös asiakaskunta on sen mukainen että he odottavat hyvää palvelua mutta rennolla asenteella.
Hinnoittelu: Mielestäni kampaamossa hinta ja laatu kohtaavat hyvin. Palvelut ja tuotteet on hinnoiteltu niin että käteen jää itselle mutta myös niin että asiakas huomaa tuotteen ja palvelun olevan laadukasta ja rahan arvoista.
Palvelut ja tuotteet: Tuotteita löytyy hieman alemman hintaryhmä kin myös kalliimpia. Näin otetaan huomioon kaikenlaiset asiakkaat, ja näin voidaan myös yksilöidä asiakkaalle tarvittavat oikeanlaiset tuotteet.
Markkinointi: Aikaajoin järjestetään kamppiksia, jotka edistävät menekkiä, vaikkakin kauppa käy ilman niitäkin. Jatkuva mainostaminen ja tuotteiden esittely. Julkinen media, some. Osta paketti --> kaupanpäälle jotain.
Sijainti: Ei aivan mikkelin keskustassa, noin 3 kilometriä keskustasta. Paikka sijaitsee vilkkaan ajotien laidassa, ja pihassa on suuri ilmainen parkkialue. Liikenneyhteydet ovat hyvät paikanpäälle. Yritys on myös helppo löytää. Vieressä mainosta antavat myös paikalliset kahvilat.
Ja vaikka kampaamo ei olekkaan aivan keskustan tuntumassa, on niin sanottuja ovelta tulijoita runsaasti, mikä on hyvä.
Palveluprosessi: Asiakkaat palvellaan kukin yksilöllisesti ja keskitytään vain asiakkaaseen. Asiakkaalle prosessoidaan henkilökohtainen suunnitelma, otetaan huomioon mahdolliset allergiat ja muut tekijät. Aikaa asiakkaille varataan työstä riippuen mutta pyritään kuitenkin työskentelemään jouhevasti ilman turhia välejä. Asiakkaille on tarjolla myös kahvia, cappucinoa, lattea, espressoa, kaakaota, teetä ym, keksejä. Jokaisella asiakaspaikalla on myös erilaisia lehtiä, joita asiakas voi lueskella. Monet asiakkaat ovat yllättyneen esimerkiksi monipuolisesta tarjoiluvalikoimasta ja kehuneet sitä. Tälläkin tapaa asiakkaalle jää positiivinen kokemus kampaamosta.
Markkinointisuunnitelma:
-Yleinen mainos opiskelijatöistä, -30%
Helmikuu: Väri ja leikkaus 60-80 e (riippuen hiuksen pituudesta ja paksuudesta)
Maaliskuu: Väri ja leikkaus 60-80e
Huhtikuu: Värin ja leikkauksen yhteydessä kulmien ja ripsien väri veloituksetta.
Toukokuu: Kampaukset 35e (juhlakausi)
Kesäkuu: Four reasons Kosteuttava shampoon ja hoitoaineen ostajalle, matkapeili kaupan päälle.
(Kesällä hiukset kärsii kuumuudesta ja aurinko polttaa ---> kosteuttavat tuotteet)
Heinäkuu: Kosteuttava syvähoito 25e (norm. 35e) tai viilentävä tehohoito 20e
Elokuu: Ripsipidennykset -10% (koulut ja työt alkaa taas, niin ripset kuntoon)
Syyskuu: Oman kynnen vahvistus 35e (norm. 50e)
Lokakuu: Väriä syksyyn; väri 65-85e (riippuen hiuksen pituudesta) tai kulmien ja ripsien väri ja muotoilu 20e
Marraskuu: Lahja isälle: IdHairin Black tuotepaketti; shampoo + vaha yht. 35e
Joulukuu: Mazu korut -10% + enemmän lahjakorttien mainostusta
Kampanjat
suunnitellaan ja toteutetaan reippaalla asenteella ja niitä
mainostetaan hyvin. Ja se tuo asiakkaita.
Helmi-, maalis-, ja huhtikuun kampanjat sain toteutettua, ja mielestäni asiakasmäärät itselläni ovat kasvaneet (vrt. syksy). Mainostuksen tuloksena myös minua on mainostettu somessa ja olen siitä oikein tyytyväinen :):):):)
Helmi-, maalis-, ja huhtikuun kampanjat sain toteutettua, ja mielestäni asiakasmäärät itselläni ovat kasvaneet (vrt. syksy). Mainostuksen tuloksena myös minua on mainostettu somessa ja olen siitä oikein tyytyväinen :):):):)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti